„Tak jsme si dnes probrali slovíčka ze šesté lekce naší učebnice a pozítří si napíšeme test. Jako vždycky vám dám deset slovíček a vy mi je přeložíte. Naučte se to, ať máte jedničky!“
Takhle nějak to stále chodí ve výuce jazyků na celé řadě českých základních a středních škol. Za pravdu mi dávají i občasná pozorování studentíků v ranním autobuse či metru, zahloubaných do registru slovíček, který bývá na posledních stranách komerčních učebnic. Je mi jich líto. Motivuje je ke studiu v tu chvíli něco jiného než strach z pětky? Nejspíš ne, neboť stále zřejmě platí: co chyba, to stupeň dolů…
Nešlo by to celé nastavit trochu lidsky?
Co takhle místo trestání za chyby odměňovat studenty za to, co umí?
Veden touto myšlenkou jsem před pár lety sedmákům ve waldorfské škole v Praze nakopíroval slovní mapu WEATHER, kterou jsem vytvořil, a každou lekci jsme se tou mapou chvilku zabývali. Tvořili jsme různá slovní a větná spojení na téma počasí, hráli slovní hry a podobně. Když jsem měl pocit, že slovní zásobu zvládla většina třídy velmi dobře, připravil jsem jim tento TESTÍK.
Ukázal jsem jim ho předem, aby věděli, čeho se bude týkat, a pak jsme ho za pár dní psali naostro. Beze strachu, bez nervozity, snad dokonce s radostí.
Děti dostaly vesměs jedničky a dvojky – odměnil jsem je za to, že měly valnou většinu vět dobře (nehodnotil jsem chyby ve spellingu). Pokud se našel někdo, kdo měl správně jen dvě až tři věty, pomohl jsem mu objasnit si problém a dostal ještě jednu šanci. Určitě jsem nerozdal ani jednu čtyřku či pětku. Známky pro mě byly potvrzením, že jsem studenty naučil to, co jsem chtěl. Nikoli nástrojem k trestání za neznalost.
Jsem přesvědčen, že odměňování za znalost je humánnější než trestání za neznalost.
Mezitím jsem během dalších let vytvořil celou sérii anglických slovních map a úspěšně je používal při výuce na základních a středních školách. Někteří z vás se s nimi setkali v mém prvním eBooku zdarma a nyní je nabízím i v placeném eBooku na kterém „ještě neoschl inkoust“ : Dvacet anglických slovních map pro začátečníky -1.část.
Jistě celá řada mých kolegů používá podobný přístup ke studentům. Budu rád, když mi o tom napíšete!